CULINAIRE CONCEPTEN

Een selectie van voedselverhalen verteld door middel van
luisteren, proeven en beleven, met als doel bewustwording
omtrent onze eetcultuur en persoonlijke omgeving te creëren


Projecten Duizel in het Park

' Duizel in het Park strijkt iedere zomer neer in het Vroesenpark in Rotterdam noord. Het zomerfestival neemt je mee op ontdekkingstocht naar wat het stadsleven mooi, bijzonder en de moeite waard maakt. Schrijvers verrassen je met verhalen, je ontdekt kunst waarin je kunt verdwijnen, je leert iets nieuws over de stad of je ploft neer in het gras bij een concert met een fijn drankje of heerlijke hap.'


Sinds 2013 heeft Maidie op uitnodiging van Duizel in het Park smakelijke momenten ontwikkeld die de link leggen tussen de eetbaarheid van een plek en het verhaal achter het product. Bezoekers van Duizel kunnen aansluiten bij een eetbare productie op de grens van cultuur, voedsel en landschap, altijd met een verfrissend drankje of gerecht en een stukje bewustwording op het menu.

Naast de commissies, is Bloesembar in 2015 en 2016 ook aanwezig geweest met de limonadebar en heeft Maidie voor Duizel in het Park de feestelijke cocktailbar met premixed cocktails verzorgd.

2013 Zaailink //
Natuurlijke capsules van tijd, plaats en smaak

2015 Melkmemoires // 
3 boerderijen, 3 smaken melkijs, 3 betrokken verhalen

2014 Onkruidthee //
Wildpluk kenniswandeling door het Vroesenpark

2016 Kleinpolderplein ParkPunch // Verkeersknooppunt wordt smakelijke cocktail

Voor Naturalis ontwierp Maidie de De Insectenbar. Dit was de eetbare uitwerking van Erik of het Klein Insectenboek op 30 november 2013.

De Insectenbar was gebaseerd op 3 plekken die uitgebreid worden beschreven in het bekende boek van Godfried Bomans. Hotel Het Slakkenhuis was de drager voor 10 verschillende hapjes waar insecten in verwerkt waren. Elke kamer had zo een andere bezoeker uit het boek die de hoofdrol speelde. Gerechten waren bijvoorbeeld een tortilla met meelwormen, polentasticks met olijven, rozemarijn en sprinkhaan, de regenworm die in het boek in de knoop zat, kwam in de vorm van een appelstrudel met buffalowormen en nog vele andere gerechtjes. Chimpansees eten levende en bijtende soldaatmieren, maar de bezoeker doopte een stok in een honingraat en stak de hengel in de Mierenhoop. Door de honing bleven er bereidde mieren en larven plakken en zo had je een mierenlollie. De doorsnede aan de achterzijde gaf inzicht in hoe je kon vangen en wat je ging eten. Het schilderij De Wollewei was een terrarium waarin de beestjes, maar ook het gras, de bladeren, bloemen en de grond gegeten konden worden. Bereidde insecten kon je zo terug te vinden op hun natuurlijk eetbare plek.

 Hotel het Slakkenhuis. In alle kamers was er een plekje voor een hapje met meelwormen, buffalowormen, sprinkhaan of mierenlarven

Hotel het Slakkenhuis. In alle kamers was er een plekje voor een hapje met meelwormen, buffalowormen, sprinkhaan of mierenlarven

 Verschillende acteurs liepen rond in de kostuums uit de film 'Erik of het Klein Insectenboek'

Verschillende acteurs liepen rond in de kostuums uit de film 'Erik of het Klein Insectenboek'

 Sprinkhaan en rups als onderzoeksobjecten voor de microscoop presentatie

Sprinkhaan en rups als onderzoeksobjecten voor de microscoop presentatie

 De Mierenhoop. Een plek waar Erik in het boek verblijft, tussen alle hardwerkende mieren, om de larven te voeden. In deze Mierenhoop konden de bezoekers zelf vissen naar larven, zoals chimpansees dat in het wild doen bij een tekort aan eiwit. Stokje in de agavesiroop en aan de achterzijde kon je degene die aan het vissen was begeleiden naar de 'buit'.

De Mierenhoop. Een plek waar Erik in het boek verblijft, tussen alle hardwerkende mieren, om de larven te voeden. In deze Mierenhoop konden de bezoekers zelf vissen naar larven, zoals chimpansees dat in het wild doen bij een tekort aan eiwit. Stokje in de agavesiroop en aan de achterzijde kon je degene die aan het vissen was begeleiden naar de 'buit'.

 Schilderij De Wollewei, waar Erik in terecht komt tijdens zijn avonturen in de insectenwereld.  In dit ruimtelijk en eetbaar schilderij vind je allerlei insecten en kleine dieren terug in hun oorspronkelijke habitat. Varierend van buffalowormen in de (eetbare) aarde tot een vogelspin tussen de takken en bladeren.

Schilderij De Wollewei, waar Erik in terecht komt tijdens zijn avonturen in de insectenwereld.  In dit ruimtelijk en eetbaar schilderij vind je allerlei insecten en kleine dieren terug in hun oorspronkelijke habitat. Varierend van buffalowormen in de (eetbare) aarde tot een vogelspin tussen de takken en bladeren.

 De sprinkhanen waren een favoriete snack, allemaal ontdaan van pootjes en vleugels en gebakken in gekruide olie

De sprinkhanen waren een favoriete snack, allemaal ontdaan van pootjes en vleugels en gebakken in gekruide olie

 De bezoekers kregen ook een souvenir mee naar huis: een miniatuurversie van het schilderij De Wollewei. Vooral de kinderen wilden graag op school laten zien wat ze hadden gegeten op het Insectenfeest

De bezoekers kregen ook een souvenir mee naar huis: een miniatuurversie van het schilderij De Wollewei. Vooral de kinderen wilden graag op school laten zien wat ze hadden gegeten op het Insectenfeest

Miniatuurtuintje met verhaal

Op uitnodiging van Thijs Masthoff en Isis Hoos heeft Maidie voor het Made by Waste Lab de bezoeker van het Oerol festival meegenomen op wandeling over Terschelling.Tweemaal daags leidde ze een wandeling met 8 tot 20 personen. Hierbij plukten de bezoekers hun eigen melange. Na wassen en drogen konden ze deze dezelfde dag nog meenemen. Het drinken van de theemelange zorgt dat er een herinnering opgeroepen werd, niet alleen gebaseerd op zicht en geluid, maar die gelinkt werd aan alle zintuigen, waarbij smaak en reuk voorop stonden, specifiek Oerol 2014. De kleine groep en toegankelijheid van het groen droeg bij aan de schaalverkleining van het eiland. Je theebeker werd vergrootglas van de vegetatie uit de omgeving. Een zinnenprikkelende sensatie die het festival een bijzondere smaakherinnering meegaf.

Tijdens Oerol wordt een dagelijkse krant uitgegeven. Marije Sietsma schreef over Oerol als Kuuroord en  interviewde Maidie over de heilzame werking van Onkruidthee

 Expositie op de Westerkeijn bij het Made by Waste lab

Expositie op de Westerkeijn bij het Made by Waste lab

 Onkruidthee melanges geplukt tijdens de wandelingen door de bezoekers

Onkruidthee melanges geplukt tijdens de wandelingen door de bezoekers

 Het onkruid wat in de omgeving van de Westerkeijn groeide, verwerkt tot gedroogde thee

Het onkruid wat in de omgeving van de Westerkeijn groeide, verwerkt tot gedroogde thee

 De vers geplukte kruiden, zoals Heermoes, Biggekruid, Rolklaver en Rimpelroos, te bezichtigen vanuit een ander perspectief

De vers geplukte kruiden, zoals Heermoes, Biggekruid, Rolklaver en Rimpelroos, te bezichtigen vanuit een ander perspectief

 De gedroogde Oerolmix van één bezoeker. Voldoende voor één liter thee

De gedroogde Oerolmix van één bezoeker. Voldoende voor één liter thee

 Complete expositie op de Westerkeijn

Complete expositie op de Westerkeijn

 Op Terschelling was het duidelijk kouder geweest, de Vlier op het vasteland was al uitgebloeid, maar tijdens Oerol kon er nog limonade van gemaakt worden. Ook de Rimpelroos bloeide volop, een kans om nog enkele flesjes heerlijke Rozenlimonade te maken en te laten proeven aan de bezoekers.

Op Terschelling was het duidelijk kouder geweest, de Vlier op het vasteland was al uitgebloeid, maar tijdens Oerol kon er nog limonade van gemaakt worden.
Ook de Rimpelroos bloeide volop, een kans om nog enkele flesjes heerlijke Rozenlimonade te maken en te laten proeven aan de bezoekers.

 Het artikel uit de Oerol Dagkrant, pagina 7, 21 juni 2014

Het artikel uit de Oerol Dagkrant, pagina 7, 21 juni 2014

Een themadiner voor 25 personen waar de ingrediënten van elke gang werden gelinkt aan een componist die daarvoor gespeeld werd door een trio van harp, cello en fluit. Dit evenement is verzorgd van de uitnodiging tot de aankleding en de culinaire invulling. In samenwerking met de opdrachtgever zijn er muziekstukken uitgezocht die de sfeer en gerechten tot een hoger niveau tilden.

Voor de locatie mochten we weer gebruik maken van de prachtige de 17de eeuwse boerderij van Paul Casteleijn op de Noldijk in Barendrecht

Amuse    |    George Frideric Händel

Händel.jpg

'Händel evenzo deed niets half als het ging om de fijnere dingen in het leven. Hij kreeg eens een fles zeer fijne port en een fazant van een koninklijke hertog, dezelfde avond dat zijn vriendin Anne Dewes een aantal bewonderaars een avondmaal opdiende. Plotseling beweerde Händel dat hij een moment van inspiratie had en het feest moest verlaten om het op te schrijven. ‘Niemand wilde de goddelijke muze onderbreken,’ herinnerde ze, ‘tot één lid van onze partij het op zich nam om door het sleutelgat te kijken, waar hij hem zag met de fles port, die de hertog hem die ochtend had gestuurd.’

De gasten werden ontvangen met:

Een glas Graham's 20 jaar oude port

Een amuse van pastinaakzalf met in port geglaceerde wilde eendenborst, rauwe enoki en portsaus (fazant was niet in het seizoen)

VOORGERECHT   |     ERIC SATIE

'Satie bracht het grootste deel van zijn leven door met het verleggen van grenzen, dus het is geen verrassing dat hij, als het gaat om rare eetgewoonten, de kroon spande. Hij had 6 grijze fluwelen pakken, die hij één voor één afdroeg en hij at alleen maar wit voedsel. De lijst van witte producten bestond onder andere uit eieren, suiker, dierlijk vet, zout, kokosnoten, rijst, rapen, gebak, witte kaas, bepaalde soorten vis en geraspte botten. Hij weigerde ook tijdens het eten te praten, omdat hij ervan overtuigd was dat hij zou stikken tot de dood daarop volgde.'

Na de eerste uitvoering kregen de gasten een glas appelcider geserveerd met een geheel wit gerecht:

Wit zuurdesemtoast belegd met witte coeur de boeuf tomaat, buffelmozzarella en krokant gezouten rugspek, met koudgeperste basilicumolie

Hoofdgerecht    |    Johan Sebastian Bach

bach_col.jpg

'Bach had een grote honger, met name voor levensmiddelen van dierlijke oorsprong. Hij genoot van het roken van tabak en overmatig consumeren van alcoholische dranken. Zijn eetgewoonten en de verschijning in zijn foto’s suggereren dat de aanwezigheid van diabetes. Er wordt gezegd dat hij een nogal kieskeurig, veeleisend, en eigenzinnig persoon was. Hij was ook ijverig.'

Het gerecht wat bij de grote Bach werd geserveerd werd begeleid door een stevig glas rode wijn.

Basis voor dit gerecht was gebarbecuede longhaas, samen met geroosterde en ingelegde chioggiabiet, op een zachte uienpuree met paddenstoelen en bloemen van het wilgenroosje uit het landschap. De longhaas werd op het bord nog gerookt door onder een glas de rook van pijptabak te vangen.

IMG_3713 copy.jpg

nagerecht    |    Wolfgang Amadeus Mozart

Mozart bezocht in zijn tijd door Europa verschillende grootse banquetten, allemaal even kleurrijk beschreven. De rijkdom van de Europese adellijken en koningshuizen was vooral op tafel goed te zien.

Uitgangspunt voor dit gerecht was de sfeer van het schilderij op de toegangskaart: 'Banquet still life' van Adriaen van Utrecht. Een groot Weens banquet, wat bestond uit verschillende zoete onderdelen, waaronder een 3 laagse Sachertorte, madeleines en amaretti verzorgd door Banketbakkerij Van der Heijden, vers fruit geoogst uit het landschap zoals druiven, bramen en blauwe bessen en prachtige muziekinstrumenten en walnotenblad gaven het geheel een rijke uitstraling en een sfeer van feestelijkheid en liefde voor de klassieken.

IMG_3619 copy.jpg
IMG_3591.jpg