Een themadiner voor 25 personen waar de ingrediënten van elke gang werden gelinkt aan een componist die daarvoor gespeeld werd door een trio van harp, cello en fluit. Dit evenement is verzorgd van de uitnodiging tot de aankleding en de culinaire invulling. In samenwerking met de opdrachtgever zijn er muziekstukken uitgezocht die de sfeer en gerechten tot een hoger niveau tilden.

Voor de locatie mochten we weer gebruik maken van de prachtige de 17de eeuwse boerderij van Paul Casteleijn op de Noldijk in Barendrecht

Amuse    |    George Frideric Händel

Händel.jpg

'Händel evenzo deed niets half als het ging om de fijnere dingen in het leven. Hij kreeg eens een fles zeer fijne port en een fazant van een koninklijke hertog, dezelfde avond dat zijn vriendin Anne Dewes een aantal bewonderaars een avondmaal opdiende. Plotseling beweerde Händel dat hij een moment van inspiratie had en het feest moest verlaten om het op te schrijven. ‘Niemand wilde de goddelijke muze onderbreken,’ herinnerde ze, ‘tot één lid van onze partij het op zich nam om door het sleutelgat te kijken, waar hij hem zag met de fles port, die de hertog hem die ochtend had gestuurd.’

De gasten werden ontvangen met:

Een glas Graham's 20 jaar oude port

Een amuse van pastinaakzalf met in port geglaceerde wilde eendenborst, rauwe enoki en portsaus (fazant was niet in het seizoen)

VOORGERECHT   |     ERIC SATIE

'Satie bracht het grootste deel van zijn leven door met het verleggen van grenzen, dus het is geen verrassing dat hij, als het gaat om rare eetgewoonten, de kroon spande. Hij had 6 grijze fluwelen pakken, die hij één voor één afdroeg en hij at alleen maar wit voedsel. De lijst van witte producten bestond onder andere uit eieren, suiker, dierlijk vet, zout, kokosnoten, rijst, rapen, gebak, witte kaas, bepaalde soorten vis en geraspte botten. Hij weigerde ook tijdens het eten te praten, omdat hij ervan overtuigd was dat hij zou stikken tot de dood daarop volgde.'

Na de eerste uitvoering kregen de gasten een glas appelcider geserveerd met een geheel wit gerecht:

Wit zuurdesemtoast belegd met witte coeur de boeuf tomaat, buffelmozzarella en krokant gezouten rugspek, met koudgeperste basilicumolie

Hoofdgerecht    |    Johan Sebastian Bach

bach_col.jpg

'Bach had een grote honger, met name voor levensmiddelen van dierlijke oorsprong. Hij genoot van het roken van tabak en overmatig consumeren van alcoholische dranken. Zijn eetgewoonten en de verschijning in zijn foto’s suggereren dat de aanwezigheid van diabetes. Er wordt gezegd dat hij een nogal kieskeurig, veeleisend, en eigenzinnig persoon was. Hij was ook ijverig.'

Het gerecht wat bij de grote Bach werd geserveerd werd begeleid door een stevig glas rode wijn.

Basis voor dit gerecht was gebarbecuede longhaas, samen met geroosterde en ingelegde chioggiabiet, op een zachte uienpuree met paddenstoelen en bloemen van het wilgenroosje uit het landschap. De longhaas werd op het bord nog gerookt door onder een glas de rook van pijptabak te vangen.

IMG_3713 copy.jpg

nagerecht    |    Wolfgang Amadeus Mozart

Mozart bezocht in zijn tijd door Europa verschillende grootse banquetten, allemaal even kleurrijk beschreven. De rijkdom van de Europese adellijken en koningshuizen was vooral op tafel goed te zien.

Uitgangspunt voor dit gerecht was de sfeer van het schilderij op de toegangskaart: 'Banquet still life' van Adriaen van Utrecht. Een groot Weens banquet, wat bestond uit verschillende zoete onderdelen, waaronder een 3 laagse Sachertorte, madeleines en amaretti verzorgd door Banketbakkerij Van der Heijden, vers fruit geoogst uit het landschap zoals druiven, bramen en blauwe bessen en prachtige muziekinstrumenten en walnotenblad gaven het geheel een rijke uitstraling en een sfeer van feestelijkheid en liefde voor de klassieken.

IMG_3619 copy.jpg
IMG_3591.jpg